Featured Posts

Hälsoproblem.se Rss

Allt fler får problem med sin hälsa

Vad gör du för att behålla vikten och slippa få viktrelaterade sjukdomar?

Bantning på olika sätt
Det finns en hel del olika metoder att ta till hjälp, om man bestämt sig för att banta.

Bantning kan i grund och botten ske på tre vis, nämligen genom:

- Ett minskat energiupptag
- Ökad förbränning
- En kombination av ovanstående

Somliga väljer att helt följa en utprovad diet, som till exempel GI-metoden, Cambridgekuren eller Atkinsdieten. Andra väljer att gå ner i vikt genom att nyttja ”gå-ner-i-vikt”-produkter som fungerar som måltidsersättningar. Det finns också bantningspiller som hjälper dig att banta genom att de ökar mättnadskänslan och således får dig att äta mindre. Bantning kan även ske via motion, det vill säga då en ökad förbränning leder till viktnedgång. Om man vill kan man förstås kombinera ett minskat energiupptag med ökad förbränning. Inom exempelvis ViktVäktarna jobbar man på det viset. För att få veta om du är i behov att gå ner i vikt, kan du till att börja med räkna ut ditt BMI (Body Mass Index). Eftersom det kan vara väldigt individuellt vad som är bra och inte i bantningssammanhang, kan det vara bra att rådfråga en läkare eller dietist innan du börjar med viktminskningen.

Livsnödvändiga vitaminer
Det är viktigt att få i sig vitaminer, då underskott på vitaminer kan leda till allvarliga bristsjukdomar. En gemensam nämnare för alla vitaminer är att de måste tillföras kroppen utifrån, antingen via kosten eller via olika kosttillskott. Vitaminer brukar delas in i de två huvudgrupperna vattenlösliga (B och C) och fettlösliga (A, D, E och K) vitaminer. De vattenlösliga vitaminerna har inte möjlighet att lagras i människokroppen utan måste hela tiden tillföras kontinuerligt. Vitaminer som är fettlösliga däremot kan lagras i kroppen under en längre tid, ibland under flera år. Vitaminer som är fettlösliga kan lätt överdoseras då de har svårt att blanda sig med vatten och med urinens hjälp ta sig ut ur kroppen. Äter man normalt, är detta oftast inte ett problem, däremot kan det vara värt att ha i åtanke när man använder sig av kosttillskott av olika slag. Följ därför alltid RDI (Rekommenderat Dagligt Intag).

Mineraler är också viktiga för kroppen
Mineraler fyller en viktig funktion i kroppen, det kan handla om exempelvis viktiga nervsignalsfunktioner och uppbyggnaden av tänder och skelett.

Inom gruppen mineraler finner man:

- Fosfor
- Jod
- Järn
- Kalcium
- Kalium
- Koppar
- Krom
- Magnesium
- Mangan
- Molybden
- Selen
- Zink

Även mineraler måste tillföras kroppen utifrån genom kosten eller med hjälp av kosttillskott. Vid normal kosthållning sker inget överintag av mineralerna och överdoseringsrisken är därför låg. Vid bruk av kosttillskott bör du däremot hålla koll på RDI för att inte drabbas av otrevliga följdtillstånd såsom förgiftning.

Hälsokost för ditt eget bästa

Hos din hälsokostbutik kan du hitta önskvärda tillskott och naturläkemedel som exempelvis viktminskningspreparat och kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Du kan också välja att gå igenom utbudet online i någon av hälsokostbutikerna som återfinns på nätet. För dig som ser detta som ett lämpligt alternativ kan kolla in Nätapoteken.se som listar de flesta nätapotek och har en del info om det.